PENDAHULUAN
Seperti yang kita semua maklum, akhlak merangkumi skop yang luas seperti hubungan dengan ALLAH S. W. T, hubungan dengan manusia dan hubungan dengan alam. Untuk tugasan ini, kami telah memilih tajuk ‘Pergaulan Bebas’. Tujuan kami memilih tajuk ini adalah kerana fenomena pergaulan bebas ini menyebabkan akhlak manusia semakin lama semakin rosak. Contoh yang dapat kami berikan adalah pergaulan bebas antara para remaja lelaki dan perempuan perempuan dengan perempuan , lelaki dengan lelaki , islam dengan bukan islam. Kes- kes maksiat seperti pembuangan bayi, menyukai sesama jantina, berzina, dan lain-lain telah menjadi salah satu budaya dalam negara kita, Malaysia. Oleh yang demikian, kami telah mengambil inisiatif untuk membuat tugasan yang berkaitan dengan pergaulan bebas agar dapat menjadi panduan dan tauladan kepada kami dan juga rakan-rakan yang lain dalam usaha menjadi mahasiswa cemerlang.Abu Hurairah r. a. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “ Orang- orang yang terbaik di antara kamu ialah orang- orang yang paling lanjut usianya di antara kami dan yang paling baik di antara kamu dari segi akhlaknya”
Seperti yang kita semua maklum, akhlak merangkumi skop yang luas seperti hubungan dengan ALLAH S. W. T, hubungan dengan manusia dan hubungan dengan alam. Untuk tugasan ini, kami telah memilih tajuk ‘Pergaulan Bebas’. Tujuan kami memilih tajuk ini adalah kerana fenomena pergaulan bebas ini menyebabkan akhlak manusia semakin lama semakin rosak. Contoh yang dapat kami berikan adalah pergaulan bebas antara para remaja lelaki dan perempuan perempuan dengan perempuan , lelaki dengan lelaki , islam dengan bukan islam. Kes- kes maksiat seperti pembuangan bayi, menyukai sesama jantina, berzina, dan lain-lain telah menjadi salah satu budaya dalam negara kita, Malaysia. Oleh yang demikian, kami telah mengambil inisiatif untuk membuat tugasan yang berkaitan dengan pergaulan bebas agar dapat menjadi panduan dan tauladan kepada kami dan juga rakan-rakan yang lain dalam usaha menjadi mahasiswa cemerlang.Abu Hurairah r. a. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “ Orang- orang yang terbaik di antara kamu ialah orang- orang yang paling lanjut usianya di antara kami dan yang paling baik di antara kamu dari segi akhlaknya”
PENGERTIAN PERGAULAN DALAM KONTEKS ISLAM
Dalam dunia ini, Allah S. W. T telah menciptakan dua kaum yang berbeza jantina iaitu lelaki dan perempuan dan lainan a. Dia juga telah menciptakan Syariat untuk mereka. Dalam Syariat Islam ada sesetengah hukum atau peraturan yang berbeza di antara lelaki dan perempuan dan ada yang tidak berbeza. Di dalam kehidupan ini, dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang melibatkan tugasan- tugasan sekolah ataupun tugasan- tugasan kerja, pasti akan berlakunya pergaulan di antara lelaki dan perempuan di dalam masyarakat kini.
Pergaulan dalam bahasa Arab disebutkan ikhtilat berasal daripada kalimah “ khalata yakhlutu khaltan” yang bererti bercampur.
Melalui konteks ini, pergaulan (ikhtilat) bermaksud bergaul atau bercampur di antara lelaki dan perempuan ajnabi (yang dah kahwin) di satu tempat yang berlaku interaksi dalam bentuk pandang- memandang atau perbuatan di antara seseorang dengan seseorang yang lain. Hal ini bermakna ia berlaku antara tiga orang atau lebih. Perkara ini berbeza dengan khalwat yang hanya terdiri daripada dua orang sahaja.
Walaubagaimanapun, mengikut pandangan para ulama yang lain, ikhtilat merupakan terminologi yang baru diperkenalkan dalam Islam dan membawa konotasi dan makna yang tidak sesuai dengan Islam. Istilah yang tepat ialah Liqa’ (pertemuan) atau musyarakah (penyertaan) di antara lelaki dan wanita. Ia sepatutnya berbunyi batas pertemuan atau penyertaan antara lelaki dan wanita.
Seperti yang kita boleh lihat, modal penyertaan lelaki dan wanita ketika zaman Rasulullah SAW adalah ketika pembentukan masyarakat madani qur’ ani oleh Rasulullah SAW. Masyarakat madani dapat kita himpunkan dengan :
- Wanita turut serta solat berjemaah dan solat Jumaat dalam masjid yang tidak bertirai atau benteng
- Wanita turut serta dalam solat hari raya
- Iktikat pada 10 malam terakhir Ramadhan
- Wanita turut serta dalam bersama lelaki dalam majlis- majlis ilmu dan berebut dengan lelaki dalam mengajukan soalan- soalan kepada baginda
- Mereka turut serta dalam medan perang; Ummu Atiyah turut serta dalam 7 medan pertempuran; Riwayat Imam Ahmad terdapat satu ketumbukan khas wanita ketika tentera Islam mengepung kota Khaibar; tugas utama tentera wanita ialah mengumpul panah, memberi rawatan, memberi motivasi dan sebagainya
- Wanita juga terlibat secara aktif dalam penyebaran dakwah sama gagah dengan lelaki; Ummu Haram bersama suaminya Ubadah telah belayar ke Cyprus dan kuburnya ada di Cyprus
1 SENARIO YANG
DIHADAPI OLEH UMAT ISLAM
Semakin maju dunia yang kita singgahi ini, semakin bertambah permasalahan yang dihadapi oleh umat Islam sekarang. Hal ini dapat dilihat melalui tiga senario yang dihadapi oleh umat Islam:
- Aliran Barat/ Sekuler
Aliran ini mahukan wanita dan lelaki bercampur- gaul sesama mereka semaksima mungkin
- Aliran ke Timuran
Manakala untuk aliran ini, yang diwarnai Islam tradisi yang mempunyai makna dan tafsiran tersendiri bagaimana seharusnya batas pergaulan antara jantina
- Aliran Kejumudan
Melalui aliran ini, menunjukkan dalam banyak masyarakat Islam abad ini, wanita terpenjara dan dinafikan hak- hak mereka yang sudah dijelaskan dalam Al- Quran.
Kesimpulannya, dapat dirumuskan bahawa ketiga- tiga pandangan di atas adalah beberapa pandangan yang sudah pasti mempunyai banyak kelemahan dan mendatangkan banyak masalah kepada umat Islam.
HUKUM PERGAULAN
Seperti yang kita semua maklum, setiap perkara yang dilaksanakan pasti akan ada hukum- hukumnya. Perkara ini juga tidak terkecuali dalam pergaulan seharian kita.
Hukum asal pergaulan dalam Islam adalah harus. Pergaulan sesama manusia adalah dituntut jika untuk tujuan menuntut ilmu, menjayakan dakwah dan tarbiyah, jihad atau apa sahaja yang memerlukan penggembilan tenaga antara wanita dan lelaki.
Liqa’ itu memenuhi adab- adab Islam seperti mana yang digariskan oleh syarak. Hal ini dapat dilihat melalui ayat- ayat yang terdapat dalam Al- Quran, kitab suci umat Islam sepanjang zaman :
- Menjaga pandangan (Nur: 30- 31)
- Memakai pakaian yang menutup aurat (Nur: 31)
- Dalam adab bercakap, kita disuruh untuk menjauhi nada menggoda (Ahzab: 32)
- Adab berjalan, tertib dan sopan (Nur: 31)
- Adab bila melakukan gerakan adalah dengan menjauhi gerakan yang seksi, manja dan ghairah
- Jauhi daripada menggunakan sebarang unsure yang menggoda seperti make- up dan wangi- wangian yang bermotifkan dan berniat menggoda
- Jauhi bersunyi- sunyian tanpa ada muhrim
Akhir sekali, yang paling penting adalah Liqa’ dalam perkara- perkara yang benar- benar perlu sahaja.
Walaubagaimanapun, terdapat juga hukum yang mengatakan pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi (harus nikah) adalah haram. Namun demikian, pengharaman ini tidak didasarkan kepada nas yang sarih kerana tiada nas sarih mengenai kes ini. Pengharamannya hanya diasaskan kepada hukum lain yang pada asalnya dikhususkan bagi kaum wanita kerana dalam hukum- hukum terbabit terdapat unsur- unsur pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi. Hukum- hukum yang dimaksudkan ialah :
- Larangan berkhalwat dan musafir tanpa mahram
- Solat berjemaah di masjid bagi wanita
i. Larangan berkhalwat dan musafir tanpa mahram
Perkara ini bermaksud perempuan dilarang bermusafir bersendirian tanpa mahram dan dilarang berkhalwat dengan lelaki ajnabi (sah kahwin dengannya).
Kedua- dua larangan ini didasarkan kepada hadis- hadis berikut :
Maksudnya : “ Perempuan tidak harus musafir kecuali ada bersamanya mahram dan lelaki tidak harus masuk (dalam rumah) perempuan kecuali ada bersamanya mahram”
Berdasarkan hadis di atas, diterangkan melarang lelaki ajnabi berkhalwat dengan wanita di dalam bilik atau rumah.
Maksudnya : “ Lelaki tidak harus berkhalwat dengan perempuan kecuali bersamanya mahram dan tidak harus musafir kecuali bersamanya mahram”
Hadis kedua pula menerangkan melarang wanita keluar mengerjakan haji tanpa mahramnya.
Kedua- dua hadis di atas ini telah dijadikan oleh para fuqaha’ sebagai dalil pengharaman pergaulan lelaki dan perempuan kerana kedua- duanya mengandungi unsur pergaulan.
Walaubagaimanapun, satu kesimpulan dapat dibuat iaitu pergaulan perempuan dengan lelaki bukan mahram adalah diharamkan. Namun, pengharaman ini bukanlah didasarkan kepada suatu nas syarak yang sarih kerana tiada nas syarak yang dengan jelas menyatakan demikian. Pengharaman ini hanyalah didasarkan kepada pengharaman khalwat yang terdapat dalam hadis pertama di samping larangan bergaul yang boleh difahami dari larangan ke atas wanita mengerjakan haji tanpa mahram. Dengan erti kata lain oleh kerana khalwat antara wanita dan lelaki bukan mahram diharamkan maka pergaulan antara wanita dan lelaki bukan mahram juga adalah haram. Perkara ini juga sama dengan perempuan yang dilarang mengerjakan haji tanpa mahram kerana perbuatan itu mendedahkannya kepada pergaulan dengan lelaki maka semua bentuk pergaulan wanita dengan lelaki bukan mahram adalah haram.
Begitu juga hukum sebaliknya iaitu oleh kerana wanita tidak haram berkhalwat dengan lelaki mahram kerana darurat, maka ia juga tidak haram bergaul dengan lelaki mahram atas alasan darurat. Hal ini sama dengan hukum boleh dan tidak boleh dia berkhalwat dengan lelaki mahram, begitu juga boleh dan tidak boleh beliau musafir tanpa mahram.
ii. Hukum perempuan solat berjemaah di masjid
Bagi rujukan kedua di atas, hal ini membincangkan tentang pengharaman pergaulan antara lelaki dan wanita ajnabi ialah keizinan bagi wanita melakukan solat berjemaah di masjid. Solat berjemaah di masjid digalakkan bagi kaum lelaki dan tidak bagi kaum wanita. Malahan sebaliknya solat wanita di rumah mereka adalah lebih afdhal bagi mereka.
Keizinan bagi wanita solat berjemaah di masjid tidak mutlak. Ia diikat dengan pelbagai syarat iaitu keizinan suami atau wali, tidak memakai bau- bauan dan tidak berhias dan tidak bercampur gaul dengan lelaki semasa solat berjemaah di dalam masjid. Syarak telah menentukan iaitu saf bagi wanita dalam solat berjemaah mestilah di belakang saf lelaki. Penentuan ini sabit melalui nas hadis seperti yang dinyatakan oleh Abdullah bin ‘ Abbas yang beliau mendirikan solat di sebelah Rasulullah SAW dan Aisyah r. a mendirikan solat bersama- sama di belakang mereka. Beliau berdiri di sebelah kanan Rasulullah SAW. Mereka menunaikan solat bersama- sama.
Syarat- syarat yang dikenakan dalam kes wanita solat berjemaah dengan lelaki ini menunjukkan bahawa pergaulan antara lelaki dan wanita adalah haram. Lebih- lebih lagi jika dihalusi persoalan kedudukan saf bagi wanita iaitu di belakang saf lelaki. Perkara ini bererti wanita tidak boleh berada dalam satu saf dengan lelaki. Kalau dalam solat yang suasananya penuh taqwa, jauh dari fitnah pun wanita tidak dibenarkan bergaul dalam satu saf dengan lelaki apatah lagi dalam situasi lain yang jauh lebih tidak taqwa dan lebih terdedah kepada fitnah, sudah semestinya tegahan bergaul dalam keadaan itu lebih ditegah. Kesimpualan yang dapat dibuat daripada tajuk kedua ini adalah pengharaman pergaulan lelaki dan perempuan adalah dirujukkan kepada nas yang melarang wanita bergaul dalam satu saf sewaktu melakukan solat berjemaah bersama lelaki di samping syarat- syarat yang lain. Hal ini bermakna kebolehan berlaku pergaulan dengan wanita dan lelaki ajnabi adalah bergantung kepada syarat boleh berlakunya solat jemaah wanita bersama lelaki. Dengan erti kata yang lain pergaulan wanita dan lelaki ajnabi bukan secara mutlak, tetapi boleh dengan syarat- syarat yang ditentukan.
BATAS- BATAS PERGAULAN ANTARA LELAKI DAN WANITA
Seperti yang kita semua sedia maklum, tipulah jika dunia ini tidak ada interaksi di antara lelaki dan wanita. Tidak berkembanglah sesuatu umat jika lelaki hanya berinteraksi dengan kaum lelakinya sahaja dan wanita berinteraksi dengan kaum wanitanya sahaja. Jikalau hal ini berlaku, tidak akan adalah generasi cucu cicit Nabi Adam di dunia ini. Dalam Islam, pergaulan di antara lelaki dan wanita diharuskan. Keadaan dan situasi yang dimaksudkan ialah darurat, hajat (keperluan), mashalat Syar’ ie dan kebiasaan adat setempat.
i. Pergaulan antara lelaki dan wanita kerana darurat
Dalam syarah Sahih Muslim, al- Imam al- Nawawi menyatakan bahawa tidak ada perbezaan hukum berkhalwat antara wanita dan lelaki ajnabi di dalam dan luar solat kecuali dalam keadaan darurat. Sebagai contoh, situasi di mana seorang wanita bersendirian dalam satu perjalanan yang mungkin mendedahkannya kepada bahaya. Keadaan ini membolehkan seorang lelaki ajnabi bersama dengannya sekadar untuk membantu dan melindungi daripada bahaya.
Penjelasan al- Nawawi menyakinkan bahawa pergaulan wanita dan lelaki ajnabi yang dikategorikan sebagai darurat atas tujuan memberikan perlindungan atau menyelamatkan wanita terbabit daripada bahaya adalah diharuskan dengan syarat tidak ada tujuan- tujuan lain.
ii. Pergaulan antara lelaki dan wanita kerana keperluan
Pergaulan antara wanita dan lelaki ajnabi kerana hajat (keperluan) Syar’ ie adalah dibolehkan. Antara keperluan- keperluan Syar’ ie ialah :
- Pergaulan antara lelaki dan wanita untuk mengurus muamalah maliyah (urusan harta)
Pergaulan antara lelaki dan wanita untuk tujuan seperti jualbeli dan aktiviti transaksi lain dibolehkan kerana tabiat urusan jenis ini memerlukan berlakunya interaksi di antara dua pihak sebelum berlaku akad. Pergaulan semasa muamalah maliyah (urusan harta) dibolehkan dengan syarat menjaga batas- batas syarak seperti pakaian menutup aurat, menundukkan pandangan dan percakapan biasa.
- Pergaulan antara lelaki dan wanita semasa bekerja
Semasa melaksankan kerja, pada kebiasaannya berlaku pergaulan di antara lelaki dan wanita. Pergaulan ini dibolehkan dengan syarat kedua- dua pihak menjaga batas- batas syarak seperti berpakaian menutup aurat, menundukkan pandangan, percakapan biasa yang tidak mengandungi unsur- unsur fitnah dan tidak berkhalwat.
Khalifah ‘ Umar al- Khattab pernah melantik al- Syafi, seorang wanita sebagai pegawai penguatkuasa di pasar untuk memerhati supaya tidak berlaku penyelewengan. Tabiat penguatkuasa di pasar menuntut pegawai terbabit bergaul dengan peniaga dan pembeli di pasar, lelaki dan wanita. Perlantikan wanita bekerja sebagai penguatkuasa menunjukkan pergaulan semasa kerja dibolehkan. Kalau pergaulan ini tidak dibolehkan pasti Khalifah ‘ Umar tidak melantik wanita bekerja sebagai penguatkuasa kerana tabiat kerja tersebut menuntut berlakunya pergaulan.
- Pergaulan di antara lelaki dan wanita semasa menjadi saksi
Wanita boleh bergaul dengan lelaki semasa menjadi saksi dalam kes- kes yang ditentukan oleh syarak bahawa wanita dibolehkan menjadi saksi seperti wanita harus menjadi saksi dalam kes- kes harta dan hak- haknya.
iii. Pergaulan mengikut kebiasaan adat dalam majlis
Pergaulan di antara lelaki dan wanita dalam majlis seperti kenduri kerana sesuatu dibolehkan dengan syarat menjaga batas- batas syarak seperti pakaian menutup aurat, tidak tabarruj, menundukkan pandangan, bercakap dengan suara biasa dan normal. Sekiranya batas- batas syarak tersebut tidak dipatuhi pergaulan di antara lelaki dan wanita tidak dibolehkan. Walaubagaimanapun, pengasingan tempat antara lelaki dan wanita semasa makan dan lainnya dalam majlis- majlis ini adalah lebih baik. Perkara ini didasarkan kepada kaedah “ Sadd al- Zari’ ah” (menutup pintu- pintu fitnah).
iv. Pergaulan di antara lelaki dan wanita semasa belajar
Pergaulan antara lelaki dan wanita semasa belajar dibolehkan dengan syarat mereka belajar dalam kumpulan di mana perkara ini dapat mencegah daripada berlakunya fitnah dan khalwat.
ANTARA MUSLIM DENGAN NON MUSLIM
- Perlulah menjaga
hubungan antara agama dengan tidak menghina agama lain.
-tidak terlampau berlebih lebihan ketika bersama orang bukan islam dari
segi fizikal ataupun percakapan.
-elakkan dari mendedahkan aurat atau tubuh badan kita kepada orang bukan
islam walaupun dengan jantina yang sama.Ia dapat mengelakkan fitnah dan tanggap
buruk orang bukan islam terhadap orang islam.
-menjaga aurat dengan memakai pakaian yang sopan
- menjaga tingkah laku
dan tutur kata agar tidak dipandang serong oleh orang bukan islam.
-bersikap terbuka dan hormat menghormati dengan orang bukan islam supaya
agama islam lebih mudah dan senang untuk mereka dekati.
-kita perlulah memberi pertolongan kepada mereka ketika susah dan tidak
kedekut dalam memberikan sumbangan kepada mereka walaupun mereka bukan seagama
dengan kita..
-kita boleh berkawan atau bersahabat dengan mereka,tetapi kita tidak
boleh terikut ikut dengan ajaran agama mereka sepert contoh,i kita tidak boleh
sembahyang ditempat gereja atau sebarang amalan amalan yang boleh menjadikan
aqidah kita terpesong/rosak yang boleh membawa kepada menjadi murtad.oleh
itu,kita perlulah berhati hati ketika bergaul atau berkawan dengan orang bukan
islam.
Islam
tidak melarang umatnya bergaul dengan kaum non muslim.Hanya saja, dalam
pergaulan Islam telah memberikan adab-adabnya baik dengan sesama muslim dan
adab dengan non muslim. Untuk kali ini, akan Mia bahas tata cara pergaulan dg
non muslim, sesuai dengan pertanyaan yang diajukan.
Dibolehkan melakukan kerjasama dlm hal hablum minannas (antar manusia dg
manusia) spt perdagangan, pendidikan umum, pekerjaan, memberantas kebatilan,
menolong orang yang dizhalimi, memberantas segala bahaya terhadap kemanusiaan,
menjaga keamanan lingkungan, memperoleh barang bukti dan memberantas
penyakit-penyakit menular, dan lain-lainnya. Tapi tdk boleh kerjasama dlm hal
agama. spt ikut perayaan suatu agama, atau melakukan ibadah bersama. Ibadah
bersama yang tidak dibolehkan ini tentu saja dlm konteks ibadah manusia ke
tuhan spt sholat atau misa. Tapi ibadah antar manusia spt saling memberikan
hadiah/sedekah, senyum, mengucapkan salam, berbuat baik dll dibolehkan
Makanya dlm ibadah yang menyangkut perayaan hari besar agama ttu, ada ulama
berpendapat, tdk boleh mengucapkan selamat kpd non muslim saat perayaan
agamanya. Tapi kalau untuk perayaan umum seperti kelahiran, naik jabatan, ulang
tahun dan hal2 umum lainnya maka dibolehkan. Krn, perayaan agama spt hari besar
agama lain, itu udah dlm ranah aqidah. Tapi ada ulama lain yang berpendapat,
boleh mengucapkan selamat tetapi tdk boleh mengikuti perayaannya. Toleransi
ummat islam utk non islam yg sdg merayakan hari besarnya adalah dg tdk
mengganggu, menghalang2i dan tdk ikut campur dlm perayaan tsb.
Ini didasarkan surat
al-kafirun:
1. Qul yaa ayyuhal kaafiruun.
Katakanlah: Hai orang-orang
kafir,
2. Laa a'budu maa ta'buduun.
aku tidak menyembah apa yang
kamu sembah.
3. Wa laa antum 'abiduuna maa
a'bud.
Dan kamu tdk pula menyembah
apa yang aku sembah,
4. Wa laa ana 'aabidum maa
'abattum.
dan aku bukan menyembah apa
yang kamu sembah,
5. Wa laa antum 'aabiduuna maa
a'bud.
Dan kamu tdk pula menyembah
apa yang aku sembah
6. Lakum diinukum wa liya
diin.
PERGAULAN SESAMA MUSLIM
Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku.Sesama muslim adalah bersaudara,
seperti tubuh yang satu dan seperti satu bangunan yang kokoh dan saling
mendukung antar bagiannya. Pergaulan sesama muslim dibalut dengan ukhuwah
islamiyah. Derajat-derajat ukhuwah islamiyah adalah alamatus shadr wal lisan
wal yad, yuhibbu liakhihi maa yuhibbu linafsih, dan iitsaar.
Ada banyak hak saudara kita atas diri kita, diantaranya sebagaimana
dalam hadits Nabi yaitu jika diberi salam hendaknya menjawab, jika ada yang
bersin hendaknya kita doakan, jika diundang hendaknya menghadirinya, jika ada
yang sakit hendaknya kita jenguk, jika ada yang meninggal hendaknya kita
sholatkan dan kita antar ke pemakamannya, dan jika dimintai nasihat hendaknya
kita memberikannya. Selain itu, sesama muslim juga tidak saling meng-ghibah,
tidak memfitnahnya, tidak menyebarkan aibnya, berusaha membantu dan meringankan
bebannya, dan sebagainya.
Dalam hal menjaga aurat, Nabi pun menegaskan sebuah
tata krama yang harus diperhatikan, beliau bersabda: “Tidak dibolehkan
laki-laki melihat aurat (kemaluan) laki-laki lain, begitu juga perempuan tidak
boleh melihat kemaluan perempuan lain. Dan tidak boleh laki-laki berkumul
dengan laki-laki lain dalam satu kain, begitu juga seorang perempuan tidak
boleh berkemul dengan sesama perempuan dalam satu kain.” (HR. Muslim)
PEREMPUAN DENGAN
PEREMPUAN/LELAKI DENGAN LELAKI
-Perlulah menjaga hubungan antara agama dengan tidak menghina agama
lain.
-bersikap terbuka dan hormat
menghormati dengan orang bukan islam supaya agama islam
lebih mudah dan senang untuk mereka dekati.
-sentiasa menjaga aib mereka
dari orang luar.
-menasihati satu sama lain dan
membimbing ke arah keradhaan Allah.
-tidak merendahkan martabatnya
walaupun di depan perempuan atau lelaki lain.
-kita perlulah memberi
pertolongan kepada mereka ketika susah dan tidak kedekut dalam memberikan
sumbangan kepada mereka walaupun mereka bukan seagama dengan kita.
-menjaga aurat sesama sendiri
walaupun di dalam bilik.
PUNCA- PUNCA BERLAKUNYA PERGAULAN BEBAS
Walaupun telah dinyatakan dengan jelas di dalam Al- Quran dan hadis tentang bagaimana seseorang itu harus bergaul dengan kaum yang berlainan jantina dengannya, namun masih berlakunya pergaulan bebas di negara Islam terutama Malaysia. Perkara ini dapat kita lihat saban tahun melalui surat khabar dan media massa seperti televisyen dan radio. Pergaulan secara bebas di antara lelaki dan wanita telah menjadi perkara biasa dalam kehidupan kini. Soal maruah telah mereka tolak ke tepi. Di antara berlakunya bergaulan bebas adalah disebabkan oleh:
- Kurangnya perhatian dan didikan agama daripada ibu bapa terhadap anak mereka
Acapkali kita mendengar tentang permasalahan ini apabila ditanya kepada para remaja bagaimana mereka boleh terjebak dalam pergaulan bebas. Dan jawapan yang sering diberi adalah kurangnya perhatian dan juga didikan agama daripada kedua ibu bapa mereka. Apabila sesebuah keluarga telah terlepas pandang tentang perkembangan hidup anak mereka, maka bermulalah di saat itu seorang anak mencari perhatian dengan bergaul bersama- sama kawan yang dapat memahami masalah dan kehendak mereka. Maka apabila seseorang remaja perempuan berasakan rakan lelaki lebih memahami hidupnya dan memenuhi kehendaknya maka di situlah bermulanya pergaulan secara bebas di antara remaja perempuan itu dan lelaki itu tanpa memikirkan soal batasan dalam pergaulan mereka.
Kurangnya didikan agama yang diberi oleh ibu bapa kepada anak mereka juga menjadi punca berlakunya pergaulan bebas. Walaupun remaja tersebut di hantar ke sekolah agama dan diajar tentang agama, tetapi penekanan yang kurang daripada ibu bapa menyebabkan mereka rapuh dalam soal membabitkan pergaulan bersama jantina yang berlainan.
- Pengaruh rakan sebaya dan juga media massa
Pengaruh rakan sebaya juga menjadi faktor berlakunya pergaulan bebas tanpa batasan. Para remaja yang lemah imannya dan kurang cerdik akalnya akan mudah dipengaruhi oleh rakannya yang mempunyai ahklak yang buruk. Apabila remaja tersebut mempunyai sifat seperti di atas, memang tidak mustahil akan berlakunya pergaulan bebas dan mempunyai akhlak yang buruk disebabkan tiadanya pegangan iman yang kukuh dan juga tidak mahu dianggap kolot oleh rakannya yang lain. Telah diriwayatkan oleh Ibnu Hibban yang berbunyi :
“ Manusia itu (diukur) atas kelakuan temannya, sebab itu hendaklah seseorang kamu meneliti siapa orangnya yang diambil menjadi teman”.
Dan sabdanya yang lain:
“ Awas anda berkawan dengan kawan yang jahat, nanti anda jadi sama seperti dia”.
Tambahan, media massa memainkan peranan yang sangat besar dalam kehidupan para remaja. Media massa seperti televisyen yang menayangkan adegan pergaulan secara bebas menjadi faktor pendorong para remaja terjebak dalam gejala pergaulan bebas.
KESAN- KESAN PERGAULAN BEBAS
Apabila berlakunya pergaulan bebas antara lelaki dan wanita tanpa sempadan, maka akan berlakulah kesan- kesan yang bukan sahaja akan memberi impak kepada para remaja tersebut tetapi juga kepada keluarga dan juga negara. Antara kesan pergaulan bebas adalah :
- Berlakunya zina dan lahirnya anak luar nikah
Apabila pergaulan antara lelaki dan wanita tidak dijaga, maksiat akan berlaku di antara mereka. Perkara ini kerana nafsu yang terdapat di dalam diri lelaki dan wanita tidak dapat dibendung apabila batasan pergaulan mereka tidak dijaga. Kita semua sedia maklum apabila duduk berdua yang ketiga pastinya syaitan. Maka apabila sudah berdua dan syaitan menjadi penghasut, nafsu tidak dapat dikawal maka akan terjadilah zina. Zina adalah dosa besar yang tidak akan diampunkan Allah S. W. T selagi kita tidak bertaubat. Dan apabila Allah S. W. T ingin menguji penzina itu dengan menghidupkan benih lelaki dalam rahim perempuan itu maka akan mengandunglah penzina perempuan itu. Apabila ujian yang amat berat ini tidak dapat ditanggung oleh pasangan itu, maka akan terjadilah pembuangan bayi yang tersiar di dada- dada akbar. Oleh yang demikian, dapat disimpulkan daripada pergaulan yang bebas tanpa mengenal batasan akan mencetuskan akibat yang besar kepada individu itu, keluarga dan negara.
- Terjadinya corak hidup para remaja yang tidak berkahwin dan tersebarnya penyakit- penyakit yang membawa maut Pergaulan bebas yang tidak terkawal akan mewujudkan satu corak hidup yang baru di mana para pemuda- pemudi tidak mahu berkahwin. Perkara ini ada rasionalnya kerana apabila cara hidup mereka telah biasa mendapat apa yang mereka inginkan tanpa mempunyai ikatan yang sah, kenapa harus mereka memberatkan fikiran mereka memikirkan untuk ke jinjang pelamin. Bersentuh- sentuhan, hidup bersama di dalam satu rumah tanpa ikatan yang sah dan melakukan hubungan seks bersama individu yang berlainan telah dapat mereka nikamti tanpa ada ikatan yang sah. Perkara ini terjadi disebabkan oleh kolotnya para remaja sekarang yang tidak tahu akan bahana pergaulan bebas yang melampau. Di sini dapat kita simpulkan bahawa pergaulan bebas memberikan impak yang terlalu besar kepada sesebuah masyarakat dan negara.
contoh yang dapat kita lihat adalah di sebuah bandar yang gah di mata dunia iaitu San Fransisco yang melakukan statistik di mana menunjukkan bahawa majoriti penduduk di situ terdiri daripada golongan yang tidak berkahwin pada tahun 1982. Ini merupakan kali pertama perkara seumpama ini berlaku di bandar itu disebabkan oleh pergaulan bebas yang ada di bandarnya. Bayangkan negara barat yang terkenal dengan kebebasan tanpa sempadan ini juga terkejut dengan penemuan mereka apatah lagi di negara kita yang terkenal dengan agama Islam yang menjadi agama rasmi kita.
Selain itu, penyakit berjangkit yang berbahaya akan menular dalam sesebuah masyarakat itu. Telah kita ketahui sejak kita memasuki sekolah rendah iaitu apabila melakukan perhubungan seks tanpa ikatan yang sah dan bertukar- tukar pasangan, nescaya akan terjadinya penyakit yang amat berat untuk ditanggung iaitu penyakit kelamin, HIV dan AIDS. Kanser rahim dan serviks juga akan menyerang kaum wanita di saat mereka telah melakukan hubungan seks sejak di awal usia mereka. Perkara ini dapat kita hindari dengan mengehadkan pergaulan kita bersama kaum yang berlainan jantina dengan kita. Tanpa kita sedari, pergaulan bebas adalah punca terjadinya permasalahan yang amat besar dalam kehidupan kita.
PENYELESAIAN MENGIKUT KONTEKS ISLAM
Setiap permasalah yang berlaku pasti akan ada jalan penyelesaiannya. Perkara ini juga sama dengan pergaulan bebas yang semakin berleluasa di negara kita Malaysia.
Cara untuk menangani masalah pergaulan bebas mengikut konteks Islam adalah :
i. Menjadikan Rasulullah SAW sebagai model yang patut dicontohi
Kita semua sedia maklum Rasulullah SAW merupakan model yang paling sempurna untuk dicontohi tidak kiralah dari segi ahklaknya, ibadahnya dan sebagainya. Kenabian itu adalah sesuatu tugas taklifiyah (kerahan) dan bukannya tugas iktisabiyah (usahaan) kerana Allah S. W. T itu lebih mengetahui di mana semestinya Dia meletakkan tanggungjawab perutusan itu. Dia lebih maklum siapa yang mesti dipilihnya dari manusia untuk menjadi Rasul- rasul yang akan membawa berita gembira dan berita ancaman-Nya. Oleh disebabkan itulah AlLAH S. W. T telah mengutuskan Nabi Muhammad SAW untuk menjadi ‘ qudwah shalihah’ atau tauladan yang baik bagi kaum muslimin di sepanjang pergolakan sejarah dan juga sebagai cahaya yang menerangkan dan bulan penyuluh dan pembimbing kepada seluruh bangsa manusia pada setiap zaman dan tempat.
Allah S. W. T telah berfirman :
“ Sesungguhnya bagi diri kamu dari Rasulullah itu contoh tauladan yang baik”. (Al- Ahzab : 21)
Oleh yang demikian, para remaja haruslah menjadikan Rasulullah SAW sebagai model yang patut mereka contohi dan bukannya artis yang mereka lihat saban hari di kaca televisyen seperti Scha Al- Yahya, Rebacca Nur Al- Islam, Nabil dan Awal Ashaari. Dengan menjadikan Rasulullah SAW sebagai model hidup kita, nescaya tidak akan berlakulah pergaulan yang teruk di antara lelaki dan wanita. Hal ini kerana dengan akhlak yang mulia yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, pastinya para remaja berasa malu untuk melakukan perkara yang ditegah oleh Allah S. W. T dan pastinya akan menjaga maruah dan pergaulan mereka dalam seharian. Apabila ini terjadi tidak akan berlakulah pergaulan bebas yang berleluasa di Malaysia.
ii. Ibu bapa harus memainkan peranan dengan menunjukan contoh teladan yang baik
Kita pastinya pernah mendengar pepatah yang mengatakan jika ingin meluntur buluh biarlah dari rebungnya. Perkara ini sama dengan peranan ibu bapa dalam mendidik anak mereka sedari awal agar akhlak mereka terpelihara daripada segala unsur negatif seperti yang tercatat di dalam buku Pendidikan Anak- anak Dalam Islam karya Abdullah Nasih Ulwan mengatakan contoh teladan di dalam membentuk anak adalah di antara cara- cara berkesan yang banyak manfaatnya pada melengkapkan si anak itu dari segi akhlaknya serta membentuknya dari segi rohani dan sosialnya. Hal ini disebabkan oleh ibu bapa adalah contoh tauladan yang paling utama dan baik sekali dalam pandangan si anak.
Apabila ibu bapa menunjukan contoh dan teladan yang mantap dengan mempamerkan akhlak yang mulia, pastinya si anak akan meniru perlaksanaannya dan mempamerkan akhlak yang dicontohi daripada ibu bapanya kepada orang lain pula, sama ada dia sedar atau tanpa sedar. Secara tidak langsung juga tabiat dan perasaannya gambaran kata- bicara dan perilaku ibu bapa itu secara rohaniah dan maknawiahnya, sama ada si anak itu tahu atau tidak tahu.
Perkara ini dapat disimpulkan bahawa ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam menunjukkan contoh teladan yang baik kerana contoh teladan yang baik yang ditunjukan itu akan menjadi suatu gejala yang amat penting sekali dalam kelurusan si anak atau kebengkokannya. Oleh yang demikian, aktiviti pergaulan bebas pastinya dapat dicegah dan dibanteras jika si anak mendapat pendidikan teladan yang baik sejak dari bayi lagi. Semuanya bermula di rumah.
CADANGAN
Ibu bapa, masyarakat dan pemerintah memainkan peranan yang amat penting dalam membanteras gejala pergaulan bebas dan mencegah para remaja daripada menjadikan aktiviti pergaulan bebas antara lelaki dan wanita tanpa batasan sebagai satu budaya. Di dalam pelajaran Prinsip- prinsip Asas Islam (CTU 101) di bawah tajuk Syariah Dalam Kehidupan Muslim, telah diterangkan di bawah sub- topik Maqasid Syariah/ Objektif Syariah (Perlaksanaan) iaitu dalam dalam aspek perlaksanaan kepada perintah dan larangan Allah S. W. T. syariah Islam terbahagi kepada tiga iaitu :
- Kewajipan yang menjadi tanggungjawab individu serta harus dilaksanakan di peringkat individu
- Perintah di mana perlaksanaan dianjurkan supaya dilakukan secara kolektif atau berjamaah
- Perintah yang tidak mampu atau boleh dilaksanakan di peringkat individu mahupun kolektif tetapi ianya menjadi tugas serta kewajipan pemerintah
KESIMPULAN
Kesimpulanya semua pihak harus bekerjasama untuk memainkan peranan
mereka sebaik-baiknya kerana jika aktiviti pergaulan bebas ini tidak dibendung
kita akan mendapat masalah lagi besar.
Selain itu, seperti yang kita lihat pergaulan bebas ini memberikan impak
yang negatif berbanding positif dalam kehidupan individu, masyarakat dan
negara. Individu tersebut akan terjerumus ke arah penzinaan, masyarakat pula
terpaksa menahan malu melihat kedangkalan individu ini dalam menyelesaikan
masalah mereka seperti membuang bayi dan negara pula terpaksa menanggung kos
yang tinggi untuk peruntukan untuk membina tempat perlindungan bagi remaja
perempuan yang mengandung anak luar nikah dan bayi yang dibuang. Semua ini
tanpa kita sedari, hanya satu aktiviti, ia melibatkan seluruh pihak di sesebuah
negara.
Antara lain, dalam mencegah pergaulan bebas daripada berleluasa, ibu bapa haruslah memainkan peranan mereka dengan menunjukan contah tauladan yang baik kepada anak mereka sedari anaknya masih bayi. Seperti kata pepatah mencegah lebih baik daripada merawat. Para remaja juga haruslah mengambil inisiatif dengan lebih mempelajari agama Islam dan mengukuhkan iman mereka agar tidak terpesong dari landasannya.
Kesimpulannya, pergaulan bebas tidak akan terjadi jikalau semua pihak membanting tulang mencegah aktiviti ini daripada berleluasa dan tiada sifat pentingkan diri dalam diri mereka. Kita haruslah mencegah perkara ini daripada ia terus merosakan akhlak remaja kita dan janganlah kita tunggu sehingga Allah S. W. T yang menurunkan bencananya. Wallahualam.Adat bersendi syarak,syarak bersendi kitabullah..
Antara lain, dalam mencegah pergaulan bebas daripada berleluasa, ibu bapa haruslah memainkan peranan mereka dengan menunjukan contah tauladan yang baik kepada anak mereka sedari anaknya masih bayi. Seperti kata pepatah mencegah lebih baik daripada merawat. Para remaja juga haruslah mengambil inisiatif dengan lebih mempelajari agama Islam dan mengukuhkan iman mereka agar tidak terpesong dari landasannya.
Kesimpulannya, pergaulan bebas tidak akan terjadi jikalau semua pihak membanting tulang mencegah aktiviti ini daripada berleluasa dan tiada sifat pentingkan diri dalam diri mereka. Kita haruslah mencegah perkara ini daripada ia terus merosakan akhlak remaja kita dan janganlah kita tunggu sehingga Allah S. W. T yang menurunkan bencananya. Wallahualam.Adat bersendi syarak,syarak bersendi kitabullah..
Boleh saya tahu nama admin? untuk letak dalam kajian saya
ReplyDeleteBoleh saye tahu nama admin? Untuk letak dalam kajian😅
ReplyDelete